STATUT FUNDACJI IM. VICTORII JANKOWSKIEJ
Rozdział I -Postanowienia ogólne
Art. 1.
Barbara Kubielas, zwana dalej Fundatorem, zgodnie z treścią Aktu Ustanowienia Fundacji, sporządzonego w dniu 24 kwietnia 2015 r. przez notariusza Ewelinę Dudek w Kancelarii Notarialnej w Warszawie (repertorium A numer 613/2015) ustanawia fundację, dla której na podstawie art. 5 ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późniejszymi zmianami) ustala niniejszy Statut.
Akt Ustanowienia Fundacji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
Art. 2
- Fundacja pod nazwą Fundacja im. Victorii Jankowskiej
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego, który po zarejestrowaniu go podlegać będzie ochronie prawnej.
- Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Fundacja używa pieczęci ze znakiem graficznym i napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity Dz. U. z 1991 r. Nr 46 poz. 203 z późn. zm. ) oraz niniejszego statutu.
Art. 3.
- Siedzibą Fundacji jest m st. Warszawa.
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność poza granicami kraju.
- Fundacja może powoływać ośrodki, biura i filie na terenie kraju i za granicą.
Art. 4.
- Właściwym dla spraw Fundacji jest Minister Pracy i Polityki Społecznej oraz Prezydent miasta st. Warszawy.
Rozdział II – Cele i zasady działania Fundacji
Art 5.
Celem Fundacji jest:
– nauka, edukacja, oświata i wychowanie,
– działania w sferze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
– działalność charytatywna,
Art. 6.
- Fundacja realizuje swoje cele:
- w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania poprzez:
* organizowanie Ogólnopolskiego Konkursu Harfowego,
* prowadzenie niedochodowej działalności wydawniczej, w tym wydawanie nagrań młodych utalentowanych muzyków,
* finansowanie kursów mistrzowskich dla muzyków,
* ufundowanie stypendium dla utalentowanych muzyków,
- w zakresie działania w sferze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji poprzez:
* niedochodowe organizowanie koncertów, warsztatów muzycznych, festiwali, oraz innych imprez artystycznych,
* niedochodowe organizowanie pokazów muzyki i sztuki, pokazów filmowych, audycji muzyczno-słownych, pokazów audiowizualnych,
* niedochodowa realizacja programów audiowizualnych z działalności Fundacji na Video, DVD,
oraz zamieszczanie ich na stronie internetowej Fundacji,
* niedochodowe wydawanie publikacji muzyków,
* propagowanie celu Fundacji w środkach masowego przekazu.
3) w zakresie działalności charytatywnej poprzez:
* organizowanie kwest pieniężnych,
* pozyskiwanie sponsorów okolicznościowych i stałych,
* organizowanie koncertów dla chorych w hospicjach i szpitalach.
Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
Rozdział III – Majątek i dochody Fundacji
Art. 7.
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 2500.00 (słownie: dwa tysiące pięćset złotych) wniesiony przez Fundatora Fundacji oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości pozyskane przez Fundację w toku jej działania.
Art. 8.
- Dochody Fundacji pochodzą z:
- darowizn, spadków i zapisów,
- dotacji, subwencji osób prawnych i innych nieodpłatnych przysporzeń,
- odsetek bankowych,
- dochodów ze zbiórek w rozumieniu ustawy o zbiórkach publicznych i aukcji
- dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego.
- Dochody Fundacji pochodzące z darowizn, spadków, zapisów oraz subwencji mogą być użyte do realizacji celów Fundacji według swobodnego uznania jej Zarządu, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, lecz tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
Rozdział IV – Władze Fundacji
Art. 9.
Organami Fundacji są:
- Fundator
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą,
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
Fundator
Art. 10.
Do kompetencji Fundatora należy:
- Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji:
- Powoływanie i odwoływanie Rady Fundacji;
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Rady Fundacji oraz udzielanie członkom tych organów absolutorium z działania;
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych i sprawozdań Fundacji.
- Fundator podejmuje swe decyzje w formie pisemnych postanowień. Fundator podejmuje postanowienia na wniosek pozostałych organów Fundacji lub samodzielnie.
Art. 11.
Fundator może zostać powołany do Zarządu Fundacji. W takim wypadku kompetencje Fundatora, poza prawem powołania i odwołania członków Rady Fundacji oraz udzielaniem członkom Zarządu i Rady Fundacji absolutorium z działania, przejmuje Rada Fundacji,
Rada Fundacji
Art. 12.
- Rada składa się z 3 do 7 osób powoływanych i odwoływanych przez Fundatora.
- Członkowie Rady Fundacji mogą być w każdym czasie odwołani.
- Członkostwo w Radzie ustaje w przypadku odwołania, pisemnej rezygnacji z członkostwa, prawomocnego skazania członka Rady na pozbawienie praw publicznych lub śmierci.
- Rada Fundacji powoływana jest na trzyletnie kadencje. Istnieje możliwość ponownego wyboru danej osoby do składu Rady Fundacji.
Art. 13
- Po śmierci Fundatora Rada Fundacji składać się będzie z 5 osób. Jeśli w chwili śmierci Fundatora, Rada Fundacji liczy mniej niż 5 osób, Rada ta winna dokooptować do swego składu stosowną ilość osób, aby osiągnąć liczebność wskazaną w pierwszym zdaniu. Jeśli w chwili śmierci Fundatora liczba członków Rady będzie większa niż 5 osób, Rada ta działa w takim składzie do wygaśnięcia kadencji.
- Po śmierci Fundatora, członków Rady Fundacji kolejnej kadencji lub dokooptowanych do składu Rady Fundacji powołuje swą uchwała Rada Fundacji. Uchwała w tym zakresie winna zapaść do 30 czerwca ostatniego roku kadencji ustępującej Rady.
- Fundator może w drodze zapisu notarialnego ustanowić dziedziczenie funkcji fundatora po jego śmierci. W takim przypadku punkt 2 staje się bezprzedmiotowy.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady.
Art. 14.
Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Rady Fundacji, zwanego dalej Przewodniczącym.
Art. 15.
- Rada odbywa posiedzenia nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący lub wyznaczony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji lub Fundatora.
- Forma zwołania posiedzenia jest dowolna. Zaproszenie na posiedzenie winno jednak dotrzeć do każdego członka Rady Fundacji.
- W posiedzeniu Rady może uczestniczyć Fundator oraz przedstawiciel Zarządu Fundacji.
Art. 16.
- Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności połowy jej członków.
- Przy równowadze głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
- Posiedzenia są protokołowane, a protokoły podpisują przewodniczący i protokolant.
Art. 17.
Do kompetencji Rady należy:
- nadzorowanie działalności Zarządu Fundacji;
- prowadzenie innych czynności z zakresu kontroli i nadzoru Fundacji;
- badanie stanu majątkowego Fundacji w tym badanie i opiniowanie sprawozdań Fundacji i sprawozdań finansowych Fundacji;
- zatwierdzanie wysokości wynagrodzeń i nagród członków Zarządu Fundacji;
- wyrażanie opinii w sprawach przedstawianych przez Zarząd;
- opiniowanie sprawozdań z rocznej działalności Fundacji;
- przeprowadzanie przez wydelegowanych członków Rady lub upoważnione do tego osoby kontroli działalności Fundacji ksiąg rachunkowych Fundacji;
- zatwierdzanie wewnętrznych aktów normatywnych Fundacji;
- wyrażanie zgody na sprzedaż nieruchomości będącej własnością Fundacji, podpisywanie wszelkich umów z członkami Zarządu Fundacji lub ustanawiania pełnomocników do tych czynności.
- Po śmierci Fundatora jego obowiązki w całości przejmuje Rada Fundacji, jeżeli Fundator nie wyznaczył swojego następcy.
Zarząd
Art. 18.
- Zarząd Fundacji składa się z 3 do 5 osób i jest powoływany przez Fundatora w drodze uchwały na czas nieoznaczony. Powołując Zarząd Fundator wskazuje Prezesa Zarządu.
Art. 19.
- Zarząd podejmuje działania we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla kompetencji Rady Fundacji, w tym reprezentuje Fundację na zewnątrz.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu, niemniej jednak niż 2 członków Zarządu. Przy równowadze głosów decyduje głos Prezesa Fundacji.
- Do składania oświadczeń woli i podpisywania dokumentów i imieniu Fundacji konieczne jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, zaś do przyjmowania oświadczeń w imieniu Fundacji wystarczające jest działanie jednego członka Zarządu.
Ograniczenia Uprawnień członków organów Fundacji zakazy
Art. 20.
Członkowie Rady Fundacji:
– nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w
związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa
lub podległości służbowej;
– nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z
oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
– nie mogą otrzymywać za pełnienie funkcji wynagrodzenie wyższe niż przeciętne
wynagrodzenie miesięczne w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Art.21
Suma wynagrodzeń członków Rady Fundacji oraz Zarządu Fundacji nie może w skali rocznej przekroczyć 10 procent wartości netto majątku Fundacji.
Art. 22
- Zabronione jest:
– udzielanie pożyczek lub zabezpieczenie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy lub członkowie organów pozostają związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
– przekazywanie majątku Fundacji na rzecz jej członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
– wykorzystanie majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.,
– zakup na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy oraz ich „osób bliskich” (opisanych w pierwszym akapicie).
2. Czynności dokonane z naruszeniem niniejszego artykułu są nieważne.
Rozdział V – Zmiana Statutu
Art. 23
- Dopuszczalne jest rozszerzenie celów Fundacji. Rozszerzenie takie dokonywane jest poprzez zmianę Statutu Fundacji.
- Zmiana Statutu Fundacji następuje na podstawie pisemnego postanowienia Fundatora.
- W przypadku gdy Fundator jest członkiem Zarządu Fundacji jego postanowienie o zmianie Statutu wymaga zatwierdzenia prze Radę Fundacji.
- W przypadku śmierci Fundatora zmian Statutu, w tym w zakresie zmiany celów Fundacji dokonuje Rada Fundacji.
Rozdział VI – Postanowienia końcowe
Art. 24
1. Dla efektywnego realizowania celu Fundacja może połączyć się z inną fundacją, której cele statutowe nie pozostają w sprzeczności z celem Fundacji.
2. Decyzję w przedmiocie połączenia, o którym mowa w ust.1 podejmuje Fundator, po zasięgnięciu opinii Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Art. 25.
- Fundacja ulega likwidacji w przypadku wyczerpania się środków finansowych i pozostałego majątku Fundacji.
Art. 26.
- Statut sporządzono i podpisano w 4 egzemplarzach.
- W sprawach nieunormowanych w treści Statutu mają zastosowanie postanowienia ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późniejszymi zmianami) oraz inne, aktualne obowiązujące przepisy prawa, dotyczące działalności fundacji.
Statut niniejszy wchodzi w życie z dniem zarejestrowania.